موتور گیربکس آسانسور
مشخصات موتور گیربکس آسانسور
اگر نگاهی به تاریخ تحولات و تغییرات صنعت آسانسور داشته باشیم. معمولا موتور گیربکس آسانسور یکی از قدیمیترین نوع موتورهای آسانسور در حال حاضر در دنیا میباشد. در ایران اغلب جهت نصب و راه اندازی آسانسور از مدل فوق استفاده مینمایند.
ساختار موتور گیربکس آسانسور
موتور گیربکس آسانسور متشکل از موارد زیر می باشد:
- موتورالکتریکی
- گیربکس
- فلکه گیربکس
- ترمز الکتریکی
هر کدام از موارد بالا بردن و راندمان موتور گیربکس آسانسور ضروری میباشد. لذا هر گونه خرابی هریک از موارد بالا ممکن است به کل سیستم همچنین به سیستم بالابر آسیب برساند بنابراین خسارتهای مالی و جانی بسیاری بوجود آورد.
موتور الکتریکی
موتور الکتریکی آسانسور وزن بار افراد و بار درون کابین را منتقل میکند. برای متعادل کردن وزن کابین از وزنه تعادل در سمت دیگر کابین استفاده می گردد. همچنین از تراول مابل و سیم بکسل برای کنترل و جابجایی کابین استفاده میشود. سیم بکسل به کابین متصل میگردد. بهمین دلیل یکی از تجهیزات اصلی موتور گیربکس آسانسور میباشد.
گیربکس عملکرد آن
گیربکس ماشینی است برای منتقل کردن توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده همچنین برآورده ساختن گشتاور، سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده بکار میرود. بطور کلی گیربکس بعنوان محرک میان تولید کننده توان همچنین مصرف کننده توان عمل میکند. بودن گیربکس در موتور سبب منعطف بودن توان مابین منبع، مصرف کننده میشود. نوع سوخت مصرفی در کارکرد این آسانسور اهمیتی ندارد. مهمترین قسمت اتصال گیربکس به شفت موتور همچنین انتقال صحیح گشتاور به آن است.
موارد ذیل از جمله تجهیزاتی است که می توان از موتور گیربکس آسانسور در آنها برای انتقال توان استفاده نمود:
- موتورهای الکتریکی، دیزلی، بنزینی و دیزلی
- توربین بخار، گازی، بادی و آب
موتور گیربکس آسانسور دارای دو نوع میگردد:
- تک سرعته
- چند سرعته
موتور گیربکس تک سرعته:
در این نوع موتور گیربکس آسانسور، سرعت اهمیت چندانی ندارد. در موتورهای تک سرعته افزایش سرعت در کنار کاهش گشتاور یا کاهش سرعت در کنار افزایش گشتاور بسیار مهم است. این نوع موتور گیربکس آسانسور، کاهش و افزایش میزان گشتاور را در طی یک یا چند مرحله انجام میدهد.
موتور گیربکس چند سرعته:
در این نوع بالابرها علاوه بر تغییرات سرعت تنوع سرعت نیز انجام میگردد. تغییر سرعت در این موتورها ممکن است با تکانهای ناگهانی همراه باشد.
فلکه گیربکس
ترمز الکتریکی
در این نوع سیستم ترمز بر روی موتور گیربکس آسانسور تعبیه شده است. این ترمز الکتریکی شامل موارد زیر میشود:
- یک سیم پیچ
- هسته فلزی متحرک
- بازو
- لنت ترمز
هنگام حرکت آسانسور ترمز آزاد میگردد. موتور آسانسور و در انتها کابین شروع به حرکت میکند در زمان استپ آسانسور ترمز فعال بوده مانع از حرکت موتور و کابین آسانسور میشود ترمز الکتریکی برای باز و بسته شدن از تابلو فرمان فرمان میگیرد.
موتورهای گیربکس از چند بخش تشکیل شده است:
موتور AC یک سرعته و دو سرعته همچنین با با ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
موتور DC ولتاژ متغیر
موتور گیربکس تک سرعته
در موتور گیربکس آسانسور تک سرعته نیروی محرکه به وسیله گیربکس به کابین منتقل میگردد. در این نوع تنها یک سرعت برای آسانسور وجود دارد. زمانی که کابین متوقف میگردد ترمز الکتریکی فعال میشود، سرعت کابین کم شده و کابین در تراز متوقف میگردد. لذا استهلاک قطعات در این موتور بالا است. بنابراین سرویس و نگهداری آسانسور بسیار در این مدل بسیار مهم است همچنین از بازبینی قطعات آن نباید غافل شد.
موتور گیربکس دو سرعته
موتور گیربکس دو سرعته دارای دو سیم پیچ برای دو سرعت متفاوت است. دور تند آن هنگامی است که استارت حرکت وارد مدار می شود و زمان توقف دور تند از مدار خارج شده و دور کند جایگزین میگردد. نهایتا کابین به آرامی در طبقه مورد نظر متوقف میشود. برای کاستن ضربات ناگهانی، شتاب اولیه و تکانهای ناشی از توقف کابین از چرخ فلزی بزرگی به نام فایویل که متصل به موتور است استفاده میشود. از معایب این مدل میتوان به استارت یا استاپ ناگهانی که باعث ایجاد تکان در کابین میشود اشاره کرد. همین استارتهای اولیه حرکت آسانسور برق زیادی از شبکه خواهد کشید لذا مصرف انرژی بالا میباشد.
موتور گیربکس تک سرعته (3VF )
در این نوع آسانسور از یک درایو برای کنترل کردن سرعت آسانسور استفاده میگردد. اصطلاحا به این درایو، اینورتر میگویند. حرکت نرم و روان کابین هنگام توقف از زمان شروع حرکت از مهمترین ویژگیهای مدل (3VF) است.
بنابراین در این نوع موتور مسافران ضربه یا تکان های ناگهانی را احساس نخواهند کرد.
از مزایای استفاده از موتور گیربکس آسانسور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نرم و روان بودن حرکت آسانسور
- راندمان بالای سواری
- عدم وجود تکان و لرزش هنگام حرکت
- کاهش استهلاک قطعات
- کم بودن سر و صدا
- کاهش مصرف انرژی
هنگام شروع حرکت درایو ولتاژ همچنین فرکانس اولیه پایینی به موتور اعمال میکند. در نتیجه موتور آسانسور به نرمی شروع به حرکت میکند. سپس درایو به تدریج فرکانس و ولتاژ را به موتور میرساند لذا سرعت آن تنظیم میگردد. هنگام توقف نیز درایو با توجه به نزدیک شدن به توقف داخل طبقه مورد نظر اقدام به کاهش فرکانس و ولتاژ میکند تا سرعت آسانسور به آرامی کم شود لذا در نهایت متوقف میگردد.