نصب و راه اندازی آسانسور
نصب و راه اندازی آسانسور از مهم ترین مرحله داشتن یک آسانسور ایده آل است، چراکه علاوه بر کیفیت تجهیزات داخلی و استفاده از قطعات با کیفیت مناسب، نصب و راه اندازی آسانسور نیز بسیار مهم است تا بتوان یک آسانسور ایمن و با کیفیت را برای مشتریان مهیا کرد. در واقع اغلب حوادث ناگوار برای کاربران آسانسور به علت بی کیفیتی تجهیزات نیست بلکه بهدلیل نصب نادرست و عملکرد غیر حرفه ای تکنسین آن است.
تمامی مراحل باید به دقت انجام شود لذا سپهر آسانبر آتیه با داشتن کادری مجرب و کارآزموده، با اخذ اطلاعات کامل از مشتری، همچنین آشنایی کامل با تمامی تجهیزات داخلی، چگونگی عملکرد آن، کار نصب و راه اندازی آسانسور را که از مراحل اصلی خدمات آسانسور میباشد، با دقت کامل انجام میدهد. تمامی عملیات طبق قرارداد، در مدت زمان معین (که وابسته به عوامل مختلفی مانند: تعداد توقفات، محل نصب و ... میباشد) همراه با اخذ گواهینامه تحویل مشتریان داده خواهد شد.
آشنایی با انواع آسانسورها جهت نصب آسانسور
آسانسورها از نظر اعمال نیروی محرکه به 3 گروه تقسیم می شود:
آسانسورهای کششی: این نوع آسانسورها تاریخچه بسیار قدیمی دارد و در ساختمانهای مرتفع گزینه مناسبی هستند. آسانسور کششی متشکل از یک کابین و وزنههایی که به سیم بکسل متصل است و قرقره بزرگ نیروی محرکه توسط اصطکاک بین سیم بکسل و شیر فلکه کششی ایجاد میکند. در این نوع آسانسورها برای امنیت و پیشگیری از خطرات جانی، مالی یک سرویس کار به صورت ماهیانه آن رو سرویس کرده و سیم بکسل و مابقی قطعات را مرتب چک میکند.
آسانسورهای هیدرولیکی که به آسانسورهای جکی نیز شهرت دارند، هنوز بازار مناسبی در کشورمان ندارند، برای ساختمانهای که ارتفاعی کمتر دارند، این آسانسورها مناسب هستند. قطعات آسانســورهای هیدرولیکی اغلب وارداتی هستند، قیمت آن به صورت پکیج به مشـــتری اعلام خواهد شد.
آسانســورهای مغناطیسی استفاده از این نوع آسانسور در کشور ما هنوز جایگاهی ندارد.
آسانسورهای کششــی به سه دسته تقسیم میشوند:
گیربکس
گیرلس
روملس
انواع آسانسورها از لحاظ کاربرد :
مسافربری
آسانسورهای حمل بار
بالابر حمل تخت بیمار
حمل خودرو
و ...
نصب و راه اندازی آسانسور از ابتدا
سپهر آسانبر آتیه با تهیه نقشه بر اساس جانمایی، نصب آسانسور را مطابق استاندارد های جهانی از صفر تا صد را به تمامی مشتریان خود ارائه میدهد. در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر: تعیین ظرفیت آسانســور، ابعاد کابین آسانسور ، تعیین ابعاد چاهک، آمادهسازی چاهک، تامین برق تک فاز (جوشکاری در مرحله درب و ریل) و تامین برق سه فاز و...ضروری می باشد تا هنگام اجرا، مشکلی پیش نیاید. نکته مهم دیگر این است که تمامی نصابان هنگام کار باید تمامی این نکات و نیز نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.
مراحل طراحی نصب آسانسور:
- تهیه نقشه
- تعیین و جانمایی محل نصب آسانسور
- آمادهسازی کف چاله آسانسور و بتون ریزی کف چاهک
- عملیات آهن کشی و اخذ گواهی استاندارد
- ریل کشی
- دیوارکشی اطراف چاه آسانسـور و داخل چاهک
- ایجاد موتور خانه
- قرار گیری درب طبقات، دور چینی آن
- قرار دادن تابلو برق و تجهیزات داخل آن
تهیه نقشه و جانمایی آسانسور
الویت مهندسین قبل از نصب آسانسور باید مواردی همچون در نظر گرفتن تاسیسات و عبور آن برای طراحی آسانسور استفاده، از یک نقشه طراحی مناسب استفاده می کنند بطوریکه از اهمیت بالایی برخوردار است. نکاتی که متخصصان در تهیه نقشه به آن توجه دارند موارد زیر می باشد:
ابتدا در مرحله نصب آسانسور حتماً می بایست پلان طبقات (پارکینگ، زیرزمین، همکف، طبقات) را تهیه کرد. در مرحله بعدی مشخص کردن مقطع چاهک آسانسور که اندازه های کف چاله تا زیر سقف موتورخانه می باشد را مشخص می نمایند.
محل نصب آسانسور
بعد از تهیه نقشه، با توجه به ظرفیت و تعداد آسانسورها و نیز فضای محوط، تعیین محل نصب آسانسور از موارد مهم جهت راه اندازی آسانسور میباشد.
آماده سازی کف چاله آسانسور و بتون ریزی چاهک
چاله آسانسور گودالی به عمق 190 سانت است که در زیر کورس بالابر (کورس و یا تراول بالابر کل مسیری است که یکبار کل آن را طی میکند و به آن کورس حرکت آسانسور مینامند) تعبیه شده و به آن چاله آسانسور میگویند.
برای نصب و راه اندازی آسانسور ابتدا کف چاله بالابر آماده سازی ابتدا ارتفاع سطح اولین توقف آسانسور تا کف چاله را باید حداقل ۱۵۰ سانتی متر در نظر گرفته شود که این ارتفاع بعد از بتون ریزی محاسبه شود. در واقع ما محیطی که به ابعاد 60*50*100 خواهیم داشت که به آن فضای جان پناه گفته میشود و این فضای خالی به منظور نصب ضربه گیرها، لوازم گاورنر، محل عبور یوک، سینی کابین و سکوی ضربه گیر می باشد. بعد از ساخت آسانســـور، فضای جان پناه به سرویسکار این امکان را میدهد که هنگام خطر، جان خود را نجات دهد.
بتون ریزی در کف چاهک نیز به گونه ای است که بتون مگر 10 سانتیمتر و بتون آرمه کف و آرماتوربندی انجام میشود. نکته قابل توجه این است که در این مرحله از نصب آسانسور مهندسین لزوما باید چاه ارت را پیش بینی کنند.
آهن کشی
آهن کشی مانند مراحل دیگر طبق نقشه از پیش طراحی شده اجرا میشود. در چاه آسانسور سازههای فلزی با مقاومت بالا به منظور قرار گرفتن ریلهای کابین آسانسور برای ریلهای وزنه قرار میگیرد. در آسانســور های استاندارد در گوشههای چاه آسانسور از نبشــی شماره 8 و یا 10 و نیز برای قسمت میانی از ناودانی شماره 6 و یا 8 استفاده میکنند.
این مرحله از نصب آسانسور با توجه به نقشههای اجرایی ابتدا لیستی از آهن آلات و ابزار مورد نیاز جهت آهن کشی را تهیه و پس از مهیا کردن آن، داربست استانداردی را نصب می نمایند. عملیات اجرایی آهن کشـــی حتما باید طبق استاندارد و نظارت نماینده فنی شرکت انجام شود. بعد از تایید و اخذ صــدور گواهی، تمامی آهنها برای مقاومت بیشــتر را ضد زنگ میزنند.
ریل کشی
برای حفظ تعادل در حرکات عمودی و محدود کردن حرکات افقی، جهت جلوگیری از نوسانات کابین و تعادل نیروهای خارج از مرکز از ریل استفاده میشود. ریلها معمولا با ضخامتهای متفاومت در شاخه های ۵ متری و با سطح مقطعی به شکل T (ریل اولی که در چاه نصب می شود را ریل پایه میگویند که باید به دقت انجام شود.) تولید می شود. نصب ریل در مرحله نصب آسانســور، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بطوریکه تمامی آنها باید از خصـــوصیات زیر برخوردار باشند:
- جنس تمامی ریلها از فولاد ساخته شده باشند.
- باید از ریل هایی با جنس مرغوب استفاده شود که سطح آن صاف و بدون هیچ انحنایی باشند.
- سطح همه آن ها ماشین کاری شده باشند
- دارای یک زبانه و یک شیار در دو سر ریل ها جهت به هم چفت شدن
- جهت نصب ریل آسانسور به صورت کاملا موازی در چاه باید حتما شاقول شده باشند.
مرحله دیوارکشی
بعد از قرارگیری آهن مرحله دیوارکشی است ابتدا چاله آسانسور را از سه طرف با ارتفاع تعریف شده (از کف تمام شده اولین توقف تا سقف موتورخانه بر روی پشت بام) را دیوار میکشند و در مرحله بعدی از داخل چاهک را بوسیله سیمان،خاک و گچ دیوار کشی میکنند. توجه داشته باشیم که مصالحی که برای پر کردن دیوار از آن استفاده میشود باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا با مشکلی در آینده مواجه نشویم. از چراغ تونلی نیز جهت روشن نمودن داخل چاه استفاده میشود. برحسب موقعیت ساختمان دیوارکشی اطراف چاهک (مرحله اول) به دو صورت انجام می شود:
- ورق کشی: میبایست تمامی ورقها فلزی و تمامی پانلهای گچی که بکار برده میشود را کامل رنگ کرد ولی هنگام استفاده از ماسه و سیمان نیازی به این کار نیست
- رابیس بندی: این روشی است که از تورهای فلزی مخصوص و نصب آجر بر روی آن استفاده میگردد.
ایجاد موتور خانه
نکته مهم اینست که در بالابر هیدرولیکی احداث موتور خانه مورد نیاز نمیباشد و در آسانسورهای کششی بر حسب ابعاد و نقشه، جهت ایجاد موتور خانه حتما باید حداقل ارتفاع موتورخانه را دو متر در نظر گرفت، علاوه بر آن حداقل دمای آن بین ۵ تا ۴۰ درجه باشد. هواکش مناسب جهت تهویه با قدرت ۲۵۰ CFM نصب کرد. برای نصب هواکش موارد ذیل را باید انجام داد:
- نصب تابلو برق سه فاز
- کپسول آتش نشانی
- قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور و برای نصب درب اتاق موتورخانه باید حداقل عرض ۸۰ سانتیمتر، در نظر گرفته شود.
نصب درب طبقات دور چینی آن
پس از نصب درب آسانسور برای طبقات مختلف، دور آن را با آجر یا پوشش فلزی دور چینی میکنند. این عمل باید بگونه ای انجام پذیرد که دورچینی با لبههای چارچوب درها، هم سطح باشد.
درب طبقات به دو صورت لولایی و اتوماتیک (سانترال و تلسکوپی) نصب میشوند و انتخاب نوع آن نکته مهم جهت نصب درب طبقات است. چنانچه در پروژه درب نوع تلسکوپی دو لته را انتخاب کرده باشیم کمترین عرضی که می توان برای چاه بالابر در نظر گرفت، ۱/۵ برابر عرض مفید بازشوی درب به علاوه ۲۰ سانتیمتر میباشد. این در حالی است که اگر درب آسانسور از نوع سانترال باشد، کمترین عرضی که برای چاه آسانســـور باید در نظر گرفت تقریبا 2 برابر عرض مفید به علاوه ۲۰ سانتیمتر است.
کابل کشی
در مرحله بعدی نصب آسانسور، اجرای کابل کشی از کنتور تا موتورخانه است. چراکه جهت آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره از کابل از کابل ۶ * ۵ ، در آسانسور های ۶ و ۴ نفره از کابلهای ۱۰ * ۵ استفاده میشود. کیفیت و نوع کابل در عمر بالابر بسیار حائز اهمیت است.
نصب تابلو برق
تابلو برق آسانسور متشکل از تجهیزات داخلی زیر (با تنوع کیفیت و برند) میباشد.
- استفاده از فیوز های ۲۵ و ۵۰ آمپر (۲۵ آمپر برای آسانسورهای ۴ و ۶ نفره، ۵۰ آمپر برای آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره)
- کلید گردان ۶۳ آمپر
- سه چراغ سیگنال
- کلید مینیاتوری و پریز برای روشنایی فنی موتور
- ترموستات مناسب جهت تنظیم دمای موتورخانه و کاهش اتلاف انرژی
مرحله مکانیکال جهت نصب و راه اندازی آسانســور
در این مرحله از نصب و راه اندازی آسانسور تمامی عملیات مکانیکی مانند راه اندازی موتور، باقی موارد زیر انجام میشود.
- یوک کابین بالابر
- نصب کابین
- تجهیزات کابین
- نصب پاراشوت
- نصب کفشک
- نصب دسته پاراشوت
مرحله اخذ تاییدیه بعد از نصب آسانسور
پس از انجام مراحل مذکور در راستای راه اندازی آسانسور، مرحله اخذ تایبدیه میباشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از ثبت نام در سامانه، برای بازرسی آسانسور، بازرس تعیین میگردد که پس از بررسی تمامی موارد از جمله تست و بازرسی ایمنی آن به تایید نهایی میرسد. بطوریکه پس از اخذ گواهی نامه ایمنی بالابر صادر میگردد که مدت اعتبار آن یکسال میباشد. این مرحله تحویل قطعی آن است. چنانچه ساختمانی بخواهد میتواند هر ساله با بازرسی مجدد بالابر همچنین تایید ایمنی آن، گواهی نامه را داشته باشد که به این مرحله ، ادواری میگویند.
پس از نصب و راه اندازی آسانسور و تحویل آن به مشتریان برای داشتن یک بالابر ایمن و باکیفیت باید مراحل سرویس و نگهداری آسانسور در تهران بصورت منظم و ماهیانه انجام گیرد که در صفحه مربوط به آن میتوانید اطلاعات کامل و اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید.